1η Ημέρα: Παρασκευή 23 Μαΐου 2025
ΑΘΗΝΑ – ΠΤΗΣΗ ΠΡΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ – ΠΤΗΣΗ ΠΡΟΣ ΚΑΙΣΑΡΕΙΑ
Πτήση προς Κωνσταντινούπολη
Συγκέντρωση στο αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος της Αθήνας στο γκισέ της Turkish Airlines στις 13.30.
Έλεγχος διαβατηρίων, παράδοση αποσκευών και πτήση για Κωνσταντινούπολη με Turkish Airlines στις 15.40 (TK-1850) και άφιξη στις 17.20 (τοπική ώρα).
Πτήση προς Καισάρεια
Συνεχίζουμε με πτήση προς Καισάρεια στις 20.05 (ΤΚ-2022) με άφιξη στις 21.40 (τοπική ώρα)..
Διαδικασίες αεροδρομίου και επιβίβαση στο λεωφορείο. Αναχωρούμε για το ξενοδοχείο στην Καισάρεια, τακτοποίηση, δείπνο και διανυκτέρευση.
2η Ημέρα: Σάββατο 24 Μαΐου 2025
ΚΑΙΣΑΡΕΙΑ – ΚΟΡΑΜΑ – ΑΒΑΝΟΣ
Πρωινό και αρχίζουμε την περιήγηση μας από την Καισάρεια, χτισμένη στους πρόποδες του ηφαιστείου και ψηλότερου βουνού της Καππαδοκίας, Αργαίου, όπου ο Άγιος Γεώργιος «σκότωσε» τον δράκο.
Η πόλη της Καισαρείας, αποτέλεσε θρησκευτικό κέντρο και ήταν η έδρα του «πρώτου τη τάξει Μητροπολίτη» του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως. Πατρίδα του Μεγάλου Βασιλείου, ο οποίος πέρα από το θεολογικό έργο, είχε ιδρύσει στην περιοχή την «Βασιλειάδα», ένα πρότυπο κέντρο περίθαλψης και φροντίδας των ασθενέστερων κοινωνικά ανθρώπων. Ο Ιουστινιανός αντιλαμβανόμενος τη στρατηγική θέση της Καισαρείας έχτισε ισχυρά τείχη τα οποία σώζονται ως σήμερα και θα τα δούμε.
Σώζονται επίσης υπολείμματα μνημείων από την βυζαντινή περίοδο αλλά και την οθωμανική, κάποια μάλιστα είναι του μεγάλου αρχιτέκτονα Μιμάρ Σινάν, ο οποίος κατάγεται από εδώ. Πριν την ανταλλαγή των πληθυσμών του 1922, υπήρχαν πολλά ελληνικά σχολεία με πιο γνωστά την Κατά Καισάρειαν Ιερατικήν σχολή και το ελληνόφωνο Αμερικάνικο Κολέγιο, αλλά και σύλλογοι με ονόματα «Ελλάς» και «Αθηνά».
Ελεύθερος χρόνος στην πλούσια και παραδοσιακή αγορά της Καισαρείας, όπου μπορείτε να βρείτε, το φημισμένο παραδοσιακό παστουρμά και το καραμανλίδικο σουτζούκι.
Ακολουθεί μετάβαση στο κοντινό χωριό Μουταλάσκη (Talas), το οποίο ήταν και πατρίδα του Αγίου Σάββα του Ηγιασμένου. Υπήρξε θέρετρο των πλουσίων Ελλήνων κατοίκων της περιοχής και διατήρησε τον ελληνικό χαρακτήρα μέχρι το 1924.
Αναχωρούμε για την ηφαιστειογενή περιοχή, όπου εργάσθηκε η φύση αιώνες για να δημιουργήσει τους κώνους, τα φαράγγια και τις κοιλάδες που συνθέτουν το καταπληκτικό αυτό τοπίο.
Στάση στο Pasabag όπου θα θαυμάσουμε κάποιες από τις πιο ιδιαίτερες και όμορφες νεραϊδοκαμινάδες της Καππαδοκίας, σε μορφή μανιταριού και στο Uchisar, με το λαξευμένο κάστρο το οποίο δεσπόζει στην περιοχή και λειτούργησε ως φρούριο, μοναστήρι, αλλά και οικισμός. Δίπλα βρίσκεται και η Κοιλάδα των Περιστεριών, με τους εκατοντάδες λαξευτούς περιστερώνες.
Συνεχίζουμε για το μοναστικό σύμπλεγμα της Κοιλάδας του Κοράματος (Göreme) το οποίο σήμερα λειτουργεί ως υπαίθριο μουσείο και περιλαμβάνεται στα μνημεία της UNESCO (είσοδος περίπου €20). Στην ηφαιστειογενή κοιλάδα, αρχικά οι Ρωμαίοι είχαν νεκροταφείο, ενώ αργότερα κατά τον 4ο π.Χ. αιώνα εμφανίστηκαν οι πρώτες κοινότητες αναχωρητών υπό την διδασκαλία του Μ. Βασιλείου.
Αναπτύχθηκε μεγάλη μοναστική κοινότητα, αλλά και πολλοί απλοί άνθρωποι βρήκαν καταφύγιο, ιδιαίτερα κατά τις αραβικές επιδρομές. Η ασύγκριτη ομορφιά των τοιχογραφιών στα ιερά το αναδεικνύουν σε ένα από τα κύρια και καλύτερα δείγματα βυζαντινής αγιογραφίας κατά την περίοδο μετά την Εικονομαχία. Η πυκνότητα των υπόσκαφων δωματίων, εκκλησιών, τρωγλοδυτικών οικισμών το καθιστούν ένα από τα πιο εκπληκτικά και μεγαλύτερα υπόσκαφα οικιστικά συμπλέγματα του κόσμου.
Συνεχίζουμε, περνώντας μέσα από προς την περιοχή του Ζέλβε, η οποία ήταν μοναστικό αναχωρητικό κέντρο μεταξύ 9ου και 13ου αιώνα, αλλά και καταφύγιο των χριστιανών κατά τις περσικές, αραβικέςκαι τουρκικές εισβολές. Μετά την απομάκρυνση τον τελευταίων κατοίκων (1952) αποτελεί επίσης ανοικτό μουσείο, όπου θα θαυμάσουμε τους εκπληκτικούς σχηματισμούς, οι οποίοι είναι πιο έντονοι και ιδιαίτεροι.
Το διασημότερο ιστορικό χαρακτηριστικό της Αβάνου, το οποίο εξακολουθεί να είναι επίκαιρο και πολύ ορατό σήμερα, είναι η παραγωγή πήλινων αγγείων της· είναι επίσης η μεγαλύτερη οικονομική δραστηριότητα στην κωμόπολη. Το εμπόριο κεραμικών σε αυτήν την περιοχή και τα αμέτρητα εργοστάσια αγγειοπλαστικής χρονολογούνται από την εποχή των Χετταίων και ο κεραμικός πηλός από την κόκκινη ιλύ του Άλυος χρησιμοποιούνταν από πάντα. Αποτελεί δημοφιλή προορισμό λόγω της ελκυστικής παλαιάς πόλης με τα λιθόστρωτα δρομάκια και τη θέα στο ποτάμι.
Μετάβαση και τακτοποίηση στο ξενοδοχείο μας. Δείπνο και διανυκτέρευση.
Σημείωση: Για το βράδυ προτείνουμε προαιρετικά ένα πρόγραμμα παραδοσιακής μουσικής σε υπόσκαφο κέντρο βραδινής διασκέδασης (€35-40 ανά άτομο).
3η Ημέρα: Κυριακή 25 Μαϊου 2025
ΑΒΑΝΟΣ – ΣΙΝΑΣΟΣ – ΜΑΛΑΚΟΠΗ – ΑΒΑΝΟΣ
Σημείωση: Πολύ νωρίς το πρωί, προαιρετική πτήση με αερόστατο για να θαυμάσουμε την ανατολή του ηλίου και το εντυπωσιακό ηφαιστειογενές πεδίο με τους θεαματικούς βραχώδεις σχηματισμούς, το οροπέδιο και τις νεραϊδοκαμινάδες.
Επιστροφή στο ξενοδοχείο και πρωινό.
Η Καππαδοκία βρίσκεται στο κέντρο της Μικράς Ασίας και είναι ένα συμπαγές οροπέδιο 1200μ. πάνω από τη θάλασσα. Το ουσιώδες χαρακτηριστικό της είναι η ηφαιστειακή υφή του οροπεδίου, με απίστευτους γεωλογικούς σχηματισμούς.
Άφιξη στο Προκόπι, το οποίο ήταν μοναστικό κέντρο και έδρα επισκοπής κατά την βυζαντινή περίοδο, ενώ το όνομα του προέρχεται από μία πολύ παλιά εκκλησία του Αγίου Προκοπίου.
Κατά την οθωμανική περίοδο περιβόητοι ήταν οι «πετράδες» του χωριού. Στις μέρες μας, σώζονται αρκετά από τα ελληνικά αρχοντικά σπίτια.
Η πρώτη μας επίσκεψη στο σπίτι πού έζησε ο Άγιος Ιωάννης ο Ρώσος, στου οποίου το πρόσωπο έδειχναν μεγάλη ευλάβεια οι ορθόδοξοι κάτοικοι του Προκοπίου και έλαβαν ιδιαίτερη μέριμνα για την μεταφορά του λειψάνου του κατά τις ανταλλαγές των πληθυσμών.
Στην συνέχεια έχουμε την δυνατότητα να πάρουμε τον καφέ μας, σε ένα παλιό ελληνικό αρχοντικό, το οποίο και θα επισκεφθούμε εσωτερικά.
Επίσκεψη στην Σινασό, ένα από τα λίγα αμιγώς ελληνόφωνα χωριά της Καππαδοκίας. Οι Σινασίτες είχαν έντονο τόσο το χριστιανικό ορθόδοξο συναίσθημα, όσο και το ελληνικό. O μεγάλος Ελβετός ιστορικός Ανρύ Γκρεκουάρ χαρακτήρισε την Σινασό «Εστία ελληνικής Αναγέννησης» και ο Μητροπολίτης Καισαρείας Κλεόβουλος “Όαση μέσα στην έρημο, αστέρι μέσα στο σκοτάδι, Αθήνα μέσα στην Μ. Ασία».
Θα δούμε τα παλιά αρχοντικά των Ελλήνων καθώς και τις εκκλησίες των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης και την υπόσκαφη εκκλησία του Αγίου Βασιλείου.
Συνεχίζουμε για το αλλοτινό ελληνικό χωριό της Μαλακοπής. Θα επισκεφτούμε τον επιβλητικό Ναό των Αγίων Θεοδώρων και μία από τις πιο γνωστές και μεγάλες υπόγειες πολιτείες της Καππαδοκίας, τις οποίες χρησιμοποιούσαν οι Καππαδόκες για να προστατευτούν από τις επιδρομές. Η ύπαρξή τους ήταν γνωστή από την κλασσική αρχαιότητα (Κύρου Ανάβασις Ξενοφώντα) και χρησιμοποιήθηκαν την βυζαντινή περίοδο κατά τις επιδρομές των Περσών, Αράβων και αργότερα των Τούρκων και εγκαταλείφθηκαν μετά τις ανταλλαγές των πληθυσμών.
Η υπόγεια πόλη της Μαλακοπής (είσοδος περίπου €13) έχει βάθος 80 μέτρα και μπορούσε να φιλοξενήσει μέχρι 20.000 κατοίκους, και έχει πιεστήριο σταφυλιών, ελαιοτριβείο, κελάρια, τραπεζαρίες και παρεκκλήσια.
Σημείωση: Πριν επιστρέψουμε στο ξενοδοχείο, προαιρετικά μπορούμε να παρακολουθήσουμε μια παράσταση περιδινούμενων δερβίσηδων (€15-20 ανά άτομο). Ο σουφισμός αποτελεί την μυστικιστική ερμηνεία του Ισλάμ, η οποία κατά πολλούς μελετητές επηρεάστηκε από τον νεοπλατωνισμό.
Επιστροφή στο ξενοδοχείο μας. Δείπνο και διανυκτέρευση.
4η Ημέρα: Δευτέρα 26 Μαΐου 2025
ΑΒΑΝΟΣ – ΚΑΡΒΑΛΗ – ΚΟΙΛΑΔΑ ΠΕΡΙΣΤΡΕΜΑΤΟΣ – ΑΒΑΝΟΣ
Αφού προγευματίσουμε, θα μεταβούμε στην Καρβάλη (Guzelyurt), η οποία αποτελεί νεότερο ελληνικό οικισμό ο οποίος κτίστηκε δίπλα στην βυζαντινή πόλη Αριανζός, όπου γεννήθηκε ο Αγ. Γρηγόριος ο Θεολόγος, κοντά στην μεγαλύτερη πόλη της Ναζιανζού, μετά την παρακμή των δύο αυτών πόλεων.
Εδώ θα επισκεφθούμε το Ναό του Αγίου Γρηγορίου του Ναζιανζηνού που σήμερα λειτουργεί ως τζαμί (είσοδος περίπου €4). Το καμπαναριό της Εκκλησίας το δώρισαν κάτοικοι της Οδησσού, και το ξυλόγλυπτο Τέμπλο το έκανε δώρο ο Τσάρος Νικόλαος Α΄. Θα θαυμάσουμε επίσης τα ελληνικά γραφικά πέτρινα και λαξευτά σπίτια τα οποία έχουν διατηρηθεί από την εποχή της ανταλλαγής των πληθυσμών.
Φτάνουμε στην κοιλάδα του Περιστρέμματος (Belisarma) (είσοδος περίπου €15) το οποίο διαπερνά ο Μελέντης ποταμός. Το όνομα το οφείλει διότι το φαράγγι στην αρχή του κάνει μια μεγάλη στροφή και φαίνεται σαν να περιστρέφεται.
Άφιξη στο χωριό Χλωρού (Ihlara) και κατάβαση για περιήγηση στην πανέμορφη κοιλάδα. Η μοναστική παρουσία ξεκινάει από τον 7ο αιώνα και οι μοναχοί λάξευσαν την ηφαιστειακή τύρφη. Θα δούμε εκκλησίες με τοιχογραφίες της περιόδου πριν την Εικονομαχία σε τοπικό καππαδοκικό ύφος, με επιρροές από την Περσία και την Συρία, αλλά και με μεταγενέστερο ύφος από την μακεδονική αναγεννησιακή τέχνη.
Θα ξεκινήσουμε με επίσκεψη στην κατάφυτη κοιλάδα του Περιστρέμματος με τις λαξευτές εκκλησίες που είναι γεμάτες από αγιογραφίες. Το Περίστρεμμα και η κοιλάδα του είναι ένα εξαιρετικό φυσικό αξιοθέατο, με απότομες πλαγιές και πλούσια βλάστηση.
Θα περπατήσουμε κατά μήκος του ποταμού στα ειδικά διαμορφωμένα μονοπάτια για να επισκεφθούμε μερικούς μόνο ναούς, αφού ο αριθμός τους ανέρχεται σε δεκάδες. Οι ναοί έχουν αρκετές αρχαϊκές αγιογραφίες από τον 9ο και 10ο αιώνα, με σκηνές από την Παλαιά Διαθήκη, ή σκηνές από τη ζωή των αγίων, οι οποίες χαρακτηρίζονται για την αδρή τεχνοτροπία τους.
Επιστροφή στο ξενοδοχείο το βράδυ. Δείπνο και διανυκτέρευση.
5η Ημέρα: Τρίτη 27 Μαΐου 2024
ΑΒΑΝΟΣ – ΑΜΑΣΕΙΑ – ΣΑΜΨΟΥΝΤΑ
Πρωινό και αναχωρούμε με τις αποσκευές από το ξενοδοχείο. Η διαδρομή μας μέσα από τις ορεινές πλαγιές της Ανατολικής Καππαδοκίας θα μας οδηγήσει στην Αμάσεια.
Χτισμένη σε ένα στενό φαράγγι του Ίριδος Ποταμού, πατρίδα του αρχαίου γεωγράφου και ιστορικού Στράβωνα αλλά και του Αγίου Θεοδώρου Τήρωνος. Το ελληνικό στοιχείο της περιοχής (Μητρόπολη Αμασείας με έδρα την παραθαλάσσια Σαμσούντα) αριθμούσε 155.000 κατοίκους σε 392 ενορίες με ισάριθμες εκκλησίες, και 325 σχολεία όπου φοιτούσαν 10.000 μαθητές και δίδασκαν 565 δάσκαλοι.
Θα επισκεφθούμε το κέντρο της πόλης και τις παλιές Ελληνικές γειτονιές με σπίτια – φαντάσματα. Στους κατακόρυφους βράχους πάνω από την πόλη και κάτω από το Οθωμανικό κάστρο, διακρίνονται σκαλιστοί ελληνιστικοί τάφοι. Ενώ παραποταμίως του Ίριδος, έχουν συντηρηθεί πάμπολλα αρχοντικά και λειτουργούν ως ξενοδοχεία ή καταστήματα εστίασης. Χρόνος ελεύθερος για αναψυχή και αγορές στην παλιά πόλη. Μην παραλείψετε να φωτογραφήσετε το άγαλμα του Φερχάτ και της Σερίν (στην τοπική ιστορία, θυμίζει τον Ρωμαίο και την Ιουλιέτα).
Συνεχίζουμε για την Σαμψούντα στην ακτή του Εύξεινου Πόντου. Τακτοποίηση στα δωμάτια. Δείπνο και διανυκτέρευση.
6η Ημέρα: Τετάρτη 28 Μαΐου 2025
ΣΑΜΨΟΥΝΤΑ – ΟΙΝΟΗ – ΚΟΤΥΩΡΑ (ΟΡΝΤΟΥ) – ΚΕΡΑΣΟΥΝΤΑ – ΤΡΙΠΟΛΙΣ – ΤΡΑΠΕΖΟΥΝΤΑ
Πρωινό και αναχώρηση από το ξενοδοχείο. Στην Σαμψούντα (αρχ. Αμισός) θα επισκεφθούμε την Συνοικία της Αγίας Τριάδος, όπου υπήρχαν τέσσερα Ελληνικά σχολεία, Τσινέκειο Γυμνάσιο, Αρρεναγωγείο, Μικτό Νηπιαγωγείο και Παρθεναγωγείο (σήμερα απέμειναν μόνο τα δύο). Ακόμη θα δούμε αρχοντικά σπίτια Ποντίων και την πλατεία Ρολογιού. Λίγος χρόνος ελεύθερος στην πόλη.
Στάση στην Οινόη, όπου βρίσκεται η Εκκλησία της Κοιμήσεως και τα λιγοστά αρχοντικά του παρελθόντος, πολύ όμορφα ανακαινισμένα. Μέσω Τέρμε (αρχ. Θερμηδών) και Ταρσαμπά (αρχ. Θεμίσκυρα) φτάνουμε στην Όρντου (ελλην. Κοτύωρα).
Στα Κοτύωρα, (Όρντου), όπου βρισκόταν ο Ναός της Υπαπαντής, (σήμερα Πολιτιστικό Κέντρο), ο Ναός του Αγίου Γεωργίου (σήμερα Σχολή Θεάτρου) και την Καρυπίδειο Σχολή και το Πολυκάρπειο Παρθεναγωγείο. Στο κέντρο της πόλης αξιοθαύμαστο είναι το αρχοντικό Πασάογλου, τώρα Εθνογραφικό Μουσείο. Λίγος χρόνος ελεύθερος στην αγορά της πόλης.
Στην Κερασούντα, ξενάγηση στον Ιερό Ναό του Αγίου Νικολάου (σήμερα Δημοτικό Μουσείο) και την Ελληνική συνοικία της πόλης (Ζεϊτινλίκ). Ο νομός Κερασούντας, γνωστός ως «πατρίδα του κερασιού» και «πρωτεύουσα του λεφτοκαριού», φημίζεται και για τα πανέμορφα οροπέδια, τα γνωστά παρχάρια. Η ίδια η πόλη της Κερασούντας, η πρωτεύουσα του νομού, είναι ένα κομμάτι της τρισχιλιόχρονης ιστορίας των Ελλήνων στον Πόντο.
Επόμενη στάση είναι η Τρίπολις με το μικρό κάστρο της.
Το βράδυ φθάνουμε στην Τραπεζούντα, πρωτεύουσα της αυτοκρατορίας των Κομνηνών για πάνω από 250 χρόνια. Η αυτοκρατορία των Κομνηνών, ιδρύθηκε το 1204 αμέσως μετά την Δ΄ Σταυροφορία και την Άλωση της Κωνσταντινουπόλεως από τους Φράγκους. Κατάφερε να διατηρηθεί μέχρι το 1461, οκτώ χρόνια, μετά την Άλωση της Κωνσταντινούπολης από τους Οθωμανούς. Έκτοτε παραμένει η πρωτεύουσα του Πόντου μέχρι και σήμερα.
Άφιξη στο ξενοδοχείο και τακτοποίηση στα δωμάτια. Δεἰπνο και διανυκτέρευση.
7η Ημέρα: Πέμπτη 29 Μαΐου 2025
ΠΑΝΑΓΙΑ ΣΟΥΜΕΛΑ – ΤΡΑΠΕΖΟΥΝΤΑ
Πρωινό πολύ νωρίς στο ξενοδοχείο. Από τις βόρειες υπώρειες των βουνών, νότια της Τραπεζούντας, αρχίζουν τη ροή τους τρία ποτάμια, ο Πρύτανης, το ποτάμι της Παναγίας Σουμελά και το ποτάμι της Μουλάκας, τα οποία ενώνονται στο ύψος της πόλης της Ματσούκας και σχηματίζουν το θρυλικό Πυξίτη ή Δαφνοπόταμο, όπου και το χιλιοτραγουδισμένο γεφύρι της Τρίχας:
«σην γέφυραν συν γέφυραν / έλα Δαφνοπόταμε
ση Τρίχας το γεφύριν / έλα Δαφνομυριγμένε»
Μέσα από τις δασωμένες πλαγιές της Ματσούκας, φτάνουμε στην Παναγία Σουμελά. Το μοναστήρι χτίστηκε σε έναν απότομο βράχο στις παρυφές του Karadağ που έχει θέα στην κοιλάδα Altındere, σε υψόμετρο περίπου 300 μέτρων από την κοιλάδα του ποταμού. Σύμφωνα με φήμες, το μοναστήρι, το οποίο ιδρύθηκε από δύο μοναχούς, τον Βαρνάβα και τον Σωφρόνιο, που ήρθαν από την Αθήνα επί βυζαντινού αυτοκράτορα Θεοδοσίου Α’ (375-395), επισκευάστηκε από τον Βελισάριο, έναν από τους στρατηγούς του Ιουστινιανού, τον 6ο αιώνα. Πολλά μέρη της Μονής ανακαινίστηκαν τον 18ο αιώνα και μερικοί από τους τοίχους διακοσμήθηκαν με τοιχογραφίες.
Με την προσθήκη μεγάλων κτισμάτων τον 19ο αιώνα, το μοναστήρι απέκτησε θαυμάσια εμφάνιση και έζησε την πλουσιότερη και φωτεινότερη περίοδό του. Τα κύρια τμήματα της Μονής είναι: ο κεντρικός Ναός, πολλά παρεκκλήσια, κουζίνα, κελιά, ξενώνας, βιβλιοθήκη και Αγίασμα. Προσέξτε το μεγάλο υδραγωγείο, που φαίνεται να φέρνει νερό στην είσοδο του μοναστηριού ενώ ακουμπά στην πλαγιά του λόφου. Χρόνος για περιήγηση και φωτογράφιση στο χώρο της Μονής.
Επιστροφή στην Τραπεζούντα και αρχίζουμε την περιήγηση μας στην πόλη από ψηλά στην κορυφογραμμή του Σοούκ Σου, με την απεριόριστη θέα. Επίσκεψη στο Αρχοντικό Ατατούρκ, την αλλοτινή έπαυλη του Κωνσταντίνου Καπαγιανίδη. Το κτίριο, αντιπροσωπευτικό της οικονομικής ευμάρειας του Ελληνισμού, φέρει τις επιρροές της ευρωπαϊκής και δυτικής αναγεννησιακής αρχιτεκτονικής και χρησιμοποιεί επιδεικτικά ευρωπαϊκά σύμβολα.
Στην περιοχή σώζονται και η Παναγία Θεοσκέπαστος, ψηλά, στους πρόποδες του Μίθριου όρους με την απεριόριστη θέα στην πόλη.
Κατεβαίνοντας στο κέντρο της πόλης επίσκεψη στην «Αγίας Σοφίας» Τραπεζούντας. Χτίστηκε επί Μανουήλ Α’ Κομνηνού (1238- 1263). Το καμπαναριό, που χρονολογείται από το 1427 και βρίσκεται στα δυτικά της εκκλησίας. Τα ερείπια του παρεκκλησίου με τις τρεις αψίδες στα βόρεια του ναού ανήκουν σε παλαιότερη περίοδο. Χαρακτηριστικό παράδειγμα υστεροβυζαντινών εκκλησιών, το κτήριο έχει τετράγωνη σταυροειδή κάτοψη και ψηλό κεντρικό τρούλο.
Στη συνέχεια θα επισκεφθούμε το Fatih Camii, το τζαμί του Πορθητή, που είναι στην πραγματικότητα η παλιά βυζαντινή Βασιλική εκκλησία της Παναγίας της Χρυσοκεφάλου / ο μητροπολιτικός ναός της Τραπεζούντας, όπου γίνονταν επιβλητικές τελετές (στέψεις, κηδείες, ταφές αυτοκρατόρων και μητροπολιτών, ενθρονίσεις κλπ.) στα 258 χρόνια της αυτοκρατορίας της Τραπεζούντας. Θα δούμε επίσης το Φροντιστήριο Τραπεζούντος, το μεγαλύτερο σχολείο της Ανατολής.
Ελεύθερος χρόνος στην κεντρική αγορά της πόλης.
Αξίζει η επίσκεψη στο ΜπεντεστένΤσαρσί, (μεγάλη σκεπαστή αγορά) του 11ου αιώνα, ένα από τα πιο εντυπωσιακά παραδείγματα αρχιτεκτονικής στεγασμένης αγοράς. Εκτός από τα καταστήματα όπου πωλούνται τοπικά αναμνηστικά, μπορείτε επίσης να βρείτε την ευκαιρία να δοκιμάσετε σπεσιαλιτέ της Τραπεζούντας κουζίνας σε παραδοσιακά εστιατόρια. Επιστροφή στο ξενοδοχείο και δείπνο.
Σημείωση: Το βράδυ προαιρετική νυχτερινή διασκέδαση με φολκλορικό πρόγραμμα και παραδοσιακά τραγούδια (€25-€35 ανά άτομο).
Διανυκτέρευση.
8η Ημέρα: Παρασκευή 30 Μαΐου 2025
ΟΥΖΟΥΝΓΚΙΟΛ – ΣΟΥΡΜΕΝΑ – ΤΡΑΠΕΖΟΥΝΤΑ – ΠΤΗΣΗ ΠΡΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ – ΠΤΗΣΗ ΠΡΟΣ ΑΘΗΝΑ
Πρωινό και αναχωρούμε για την κοιλάδα του Όφεως ποταμού, στο Κατωχώρι (Caykara). Μέσα σε πυκνά ελατοδάση στάση για φωτογραφίες στην ξύλινη γέφυρα στο ποταμό Χαμψία. Άφιξη στην λίμνη του Ουζούνγκιολ το διαμάντι της Μαύρης Θάλασσας για αναψυχή. Κατεβαίνουμε στα παραθαλάσσια Σούρμενα, τοπική έδρα μιας μεγάλης ομάδας χωριών όπου μεγάλο μέρος του τοπικού κατανοεί την ποντιακή διάλεκτο (και σε μερικά είναι ακόμα και σε καθημερινή χρήση).
Επιστροφή στην Τραπεζούντα και στην πανοραμική μας ξενάγηση, θα δούμε την σύγχρονη πόλη-λιμάνι με μνημεία (θρησκευτικά και κοσμικά) από το πλούσιο παρελθόν της. Ανάμεσά τους ξεχωρίζουν, ο Ναός του Αγίου Ευγένιου, πολιούχου της πόλης, σήμερα, Yeni Cuma τζαμί. Ο Ναός των Εισοδίων Χρυσοκέφαλος, (Ortahisar τζαμί), άλλοτε μητροπολιτικός ναός και χώρος στέψης των Κομνηνών Αυτοκρατόρων. Στο κέντρο της πόλης βρίσκεται το Μουσείο της Τραπεζούντας, η αλλοτινή Έπαυλη Κωστάκη Θεοφύλακτου, (1898-1913), χτισμένη από Ιταλούς αρχιτέκτονες (τώρα υπό ανακαίνιση).
Έχουμε στην διάθεσή μας χρόνο για να απολαύσουμε την ιστορική Τραπεζούντα.
Πτήση προς Κωνσταντινούπολη
Μεταφορά στο αεροδρόμιο της Τραπεζούντας και πτήση επιστροφής, με Turkish Airlines στις 20.15 (ΤΚ-2835)κ αι άφιξη στην Κωνσταντινούπολη στις 22.25.
Πτήση επιστροφής προς Αθήνα
Ακολούθως στις 01.40 πτήση από Κωνσταντινούπολη για Αθήνα (ΤΚ-1841) και άφιξη στο Ελευθέριος Βενιζέλος στις 03.05 (ξημερώματα Σαββάτου 31 Μαΐου 2025)